niedziela, 28 grudnia 2014

Masz taką wartość, jak to, co jest dla ciebie ważne

Cykl: jednotomowa
Autor: John Green
Wydawnictwo: Bukowy Las
ISBN: 9780142410707
Data wydania: 2014
Moja ocena: 4/6
________________
Jeśli chodzi o związki, to ulubionym typem dziewczyn Colin’a Singleton’a są te o imieniu Katherine. A jeśli chodzi o dziewczyny nazywane Katherine, Colin zawsze dostaje kosza. Dziewiętnaście razy, jeżeli ująć to dokładnie. Jest także dzieckiem-cudem z dziesięcioma tysiącami dolarów w kieszeni, zafascynowanym anagramami i posiadającym najlepszego przyjaciela cierpiącego na nadwagę.
Colin realizuje swoją misję – udowodnienie Twierdzenia o przewidywalności leżącej u podstaw Katherine, które będzie miało przewidywać wszystkie przyszłe związki, przekształcając go z gasnącego cudu w prawdziwego geniusza, i w końcu – pomoże w zdobyciu dziewczyny. Pozwalając podążać oczekiwaniom w swoim kierunku i otwierając swoje serce na miłość, Colin dąży do znalezienia swojego miejsca w życiu i pomszczenia wszystkich samotnych mężczyzn.
_______________________
Po sukcesie filmu Gwiazd naszych wina o Johnie Greenie zrobiło się bardzo głośno. Nagle wszyscy sięgają po jego książki. Sama, gdy jakiś czas temu polecono mi tego autora, stwierdziłam, że to nie jest ten rodzaj powieści, które lubię i chciałabym czytać. Jednak szum, który pojawił się wokół tego autora bardzo mnie zaintrygował. Postanowiłam jednak dać mu szansę, ale jako pierwszą powieść, z którą się zapoznam, wybierając coś mniej znanego. Wybór padł na 19 razy Katherine.



Colin jest cudownym dzieckiem. Jego pasją jest układanie anagramów, a słabością kobiety o imieniu Katherine. Poznajemy go w momencie, gdy po raz dziewiętnasty został rzucony przez dziewczynę o tym właśnie imieniu. Pociesza go przyjaciel, który namawia go na wyjazd w poszukiwaniu przygody życia. Wkrótce trafiają do małej miejscowości w Teksasie. Tam ich dotychczasowe życie ulega diametralnej zmianie.

Colin postanawia utworzyć Teoremat o zasadzie przewidywalności Katherine. Jest przekonany, że każdy związek można przewidzieć na podstawie wzoru matematycznego i przedstawić za pomocą wykresu funkcji. O pomoc w przygotowaniu Teorematu John Green poprosił swojego przyjaciela Daniela Bissa (adiunkta na Uniwersytecie Chicagowskim). Może to zabrzmieć zdumiewająco, ale na końcu książki został umieszczony specjalny aneks. W nim zawarto całą matematyczną część objaśniającą nam pracę Colina.

19 razy Katherine jest lekturą idealną. Zawiera w sobie dużą dawkę humoru, mnóstwo wartościowych cytatów i morał. Uważam, że każdy młody człowiek powinien ją przeczytać, ponieważ to właśnie do tej grupy w szczególności kieruje swoje słowa John Green, starając się, aby wszystkie zawarte w powieści mądrości były warte uwagi zwłaszcza tej grupy. Czy dorośli także znajdą tu coś dla siebie? Tak, jestem o tym przekonana. Autor stworzył historię wielowątkową, z której każdy z nas może wyciągnąć coś dla siebie.

Niestety miałam rację. Książka Johna Greena nie powaliła mnie na kolana. Jest dla mnie raczej zwyczajną opowieścią, która "jednym uchem wpadnie, a drugim wyleci". Pomimo mądrości w niej zawartej i tego, że uśmiechałam się podczas lektury, nie potrafiłam znaleźć nic, co by mnie jakoś szczególnie zainteresowało. Nie poddam się jednak, spróbuję sięgnąć po kolejne pozycje tego autora, zanim całkowicie go skreślę. Mimo, iż nie przepadam za książkami obyczajowymi, to i tak sądzę, że 19 razy Katherine jest książką wartą poświęcenia czasu. Polecam!

Przygody po dziełach Greena ciąg dalszy. Następny przystanek - Gwiazd naszych wina. Pora sprawdzić, o co tyle szumu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...