środa, 21 listopada 2012

Ucieczka przed samym sobą

Autor: Ewa Kopsik
Wydawnictwo: Novae Res
Data wydania: 2010
ISBN: 978-83-61194-38-5
Moja ocena: 5/6
-----------------------------------
Młoda kobieta nie może znaleźć swojego miejsca w środowisku śpiewaków operowych, w którym z konieczności obraca się, będąc żoną artysty. Ma zaniżoną samoocenę, cierpi na depresję i lęk przed utratą bliskiej osoby. Nieprzystosowana do życia jest emocjonalnie uzależniona od męża. Wolność urasta w jej oczach do rangi problemu. Coraz częściej dopada ją ponure wspomnienie z dzieciństwa, które potęguje zły nastrój. Czy zdoła przed nim uciec i zacząć wszystko od nowa?
Książka, nawiązując do jungowskiego Cienia, zwraca uwagę na ponurą i złą stronę charakteru człowieka. Ukazuje mechanizm funkcjonowania wzorców i archetypów oraz ich, często nieuświadomiony, wpływ na życiowe decyzje.


 
---------------------------------------------------
Książka Ewy Kopsik "Uciec przed cieniem" jest pierwszą książką tej polskiej autorki, jaką miałam okazję dostać w swoje ręce. Jest to typowa pozycja opowiadająca o życiu z zawartymi elementami filozoficznymi. Czym mnie urzekła ??  

Na wstępie mogę śmiało stwierdzić, że spodobał mi się prosty język w jakim książka została napisana. Potoczne zwroty, śmiałe wyrażenia, proste słownictwo - to wszystko składa się na wspaniałe literackie dzieło pani Kopsik.


Kolejnym plusem jest specyficzny, lekki humor. Czytając uśmiechałam się do książki. Ponadto odnosiłam wrażenie, że czytam o samej sobie. Głowna bohaterka w pewien sposób przypominała mi lustrzane odbicie mojej osobowości. Emocje towarzyszące nam w książce są różne, ale każde z nich czujemy bardzo wyraziście.


Główną problematyką utworu jest strach. Główna bohaterka jest nieśmiała, podporządkowana mężowi, odczuwa ciągły lęk i strach przed życiem. Jej małżeństwo się nie układa. Stara się być niezależna, wolna. Gdy otrzymuje w końcu ową wolność, nie wie co ze sobą zrobić. Nadal jest nieszczęśliwa. Stara się uciec przed problemami, cieniami, które ciągle za nią podążają.


Książka ma typowe podłoże filozoficzne. Znajdziemy w niej wiele sensownych i mądrych przemyśleń głównej bohaterki związanych z typowymi ludzkimi problemami, jak miłość, zdrowie, praca, rodzina itp.


Jeśli chodzi o minusy to znalazłam tylko jeden. Miejscami akcja jest nieco powolna i nudna. Czasami czytałam jedną stronę parę razy żeby zapamiętać co przed chwilą przeczytałam.


Jednak mimo tego mankamentu, uważam, że książka jest jak najbardziej godna polecenia !! 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...