środa, 21 listopada 2012

Ucieczka przed samym sobą

Autor: Ewa Kopsik
Wydawnictwo: Novae Res
Data wydania: 2010
ISBN: 978-83-61194-38-5
Moja ocena: 5/6
-----------------------------------
Młoda kobieta nie może znaleźć swojego miejsca w środowisku śpiewaków operowych, w którym z konieczności obraca się, będąc żoną artysty. Ma zaniżoną samoocenę, cierpi na depresję i lęk przed utratą bliskiej osoby. Nieprzystosowana do życia jest emocjonalnie uzależniona od męża. Wolność urasta w jej oczach do rangi problemu. Coraz częściej dopada ją ponure wspomnienie z dzieciństwa, które potęguje zły nastrój. Czy zdoła przed nim uciec i zacząć wszystko od nowa?
Książka, nawiązując do jungowskiego Cienia, zwraca uwagę na ponurą i złą stronę charakteru człowieka. Ukazuje mechanizm funkcjonowania wzorców i archetypów oraz ich, często nieuświadomiony, wpływ na życiowe decyzje.


 
---------------------------------------------------
Książka Ewy Kopsik "Uciec przed cieniem" jest pierwszą książką tej polskiej autorki, jaką miałam okazję dostać w swoje ręce. Jest to typowa pozycja opowiadająca o życiu z zawartymi elementami filozoficznymi. Czym mnie urzekła ??  

Na wstępie mogę śmiało stwierdzić, że spodobał mi się prosty język w jakim książka została napisana. Potoczne zwroty, śmiałe wyrażenia, proste słownictwo - to wszystko składa się na wspaniałe literackie dzieło pani Kopsik.


Kolejnym plusem jest specyficzny, lekki humor. Czytając uśmiechałam się do książki. Ponadto odnosiłam wrażenie, że czytam o samej sobie. Głowna bohaterka w pewien sposób przypominała mi lustrzane odbicie mojej osobowości. Emocje towarzyszące nam w książce są różne, ale każde z nich czujemy bardzo wyraziście.


Główną problematyką utworu jest strach. Główna bohaterka jest nieśmiała, podporządkowana mężowi, odczuwa ciągły lęk i strach przed życiem. Jej małżeństwo się nie układa. Stara się być niezależna, wolna. Gdy otrzymuje w końcu ową wolność, nie wie co ze sobą zrobić. Nadal jest nieszczęśliwa. Stara się uciec przed problemami, cieniami, które ciągle za nią podążają.


Książka ma typowe podłoże filozoficzne. Znajdziemy w niej wiele sensownych i mądrych przemyśleń głównej bohaterki związanych z typowymi ludzkimi problemami, jak miłość, zdrowie, praca, rodzina itp.


Jeśli chodzi o minusy to znalazłam tylko jeden. Miejscami akcja jest nieco powolna i nudna. Czasami czytałam jedną stronę parę razy żeby zapamiętać co przed chwilą przeczytałam.


Jednak mimo tego mankamentu, uważam, że książka jest jak najbardziej godna polecenia !! 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...